Читалочка


Вправи на розвиток швидкості сприймання

1. Прочитати швидко слова. Сказати, яке з прочитаних слів зустрічалося двічі.
ліс                      книжка                ягода              щиглик
звір                    фарби                   ялина              шпак
жук                   альбом                  суниця            синиця
кущ                   зошит                   малина           сорока
лис                    книжка                 полуниця        ворона
ліс                     книжка                 полуниця        ворона
мох                  ранець                    виноград          шпак
їжак               пензлик                    вишня              горобець
джміль           зошит                     малина            журавель

2. Читання слів на хмаринках.
Кожна картка (хмарка) має по слову (з обох сторін по складу). Вчитель швидко показує дві сторони «хмарки» - діти мають упіймати слово.

3. Вставте в слова пропущені букви і прочитайте.
Кн...га, р...з...м, зн...ння, н...к..., м...сл...нн... .

4. Виберіть одне слово, яким потрібно правильно закінчити речення, прочитайте його.
У чобітка є ... (шнурок, пряжка, підошва, ремінці, гудзик).
Вода завжди ... (прозора, холодна, рідка, біла, добра).
У дерева завжди є ... (листя, квіти, плоди, коріння, тінь).

5. «Блискавка»
Вчитель миттєво показує записані на карточках слова.
Учні повинні їх відтворити.

            6. Вправа «Уважно читай — слово-ключ не пропускай»
Прочитай уважно текст та порахуй, скільки разів автор вжив у ньому слово берізка.


            7. Перестав букви, щоб вийшло нове слово
Село           осел
Лісок          сокіл
курча         ручка
старий       айстри
кіт              тік
марка         рамка
кури           руки
гори           роги
тіло            літо
банка         кабан
сосна         насос
нора           рано.

           8. Вправа «Склади слова з літер слів»
Шкарпеточка (рак, перо, шпак, точка, пара, Петро, карточка...);
горошиночка (гора, шина, шинок, риночка, корч, нори, шир...);
снігопад (нога, погін, ніс, сіно, дно, піна, сніг, сніп...).

           9. Скоромовки
● Ворона проворонила вороненя.
● Пік біля кіп картоплю Прокіп.
● Раз — дрова, два — дрова, три — дрова.
● Розкажу вам про покупки, про покупки, про покупки, про покупочки мої.
● Улас у нас, Панас у вас.
● Через грядку гріб тхір ямку.
● Водовоз віз воду з водопроводу.
● Їла Марина малину.
● Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
● На возі коза, під возом лоза.
● На річці Лука спіймав рака в рукави.
● Дрова рубали два дроворуби.
● Біжать стежини поміж ожини.
● У бобра добра багато.
● Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.
● Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
● Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.
● Як місили тісто в місті —
Усе місто стало в тісті.
● Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг хлопчик, утік горобчик.
● Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
● Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
                            
     10. Чистомовки
Я на руку рукавицю
Одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький,
Хай не мерзне мій рідненький.

Моркву, перець і гарбуз
Посадив старий дідусь.
Пестив їх та поливав
Гарний урожай зібрав.

Трамвай, тролейбус і метро —
Це наш громадський транспорт.
Його ми мусим берегти,
Бо пішки прийдеться іти.

Я по воду на криничку
Поведу малу сестричку.
Хай відеречко бере,
Водички трохи набере.

Рута-м'ята розпустилась —
Ароматна і кріпка.
Бджоли та джмелі над нею
Наче пляшуть гопака!
Рома та Рита співають у хорі,
Ввечері разом гуляють надворі,
Разом додому ідуть, як пора.
Рома та Рита — це брат і сестра!

Варить борщ Борис-моряк:
Морква, помідор, буряк.
«Вийде борщ смачний у нас,
Пригощу я, друзі вас!»


      11. Вправа «Не спіткнусь»
Прочитай уважно і знайди слово, що відрізняється однією літерою.
Син      Сани      Писали
Син      Сани      Питали
Син      Сами      Писали
Сир      Сани      Писали

    

 

    

 

    

 

Вправи для вдосконалення навичок читання

Робота над скоромовками

Сидів горобець на сосні,

Заснув – і упав уві сні.

Якби не упав уві сні,

Сидів би він ще на сосні.

 

На лужку ішов сніжок,

Вбрав лужок у кожушок.

По лужку стрибав Дружок

І пошкодив кожушок.

 

Ген стрибають на морозі

Три ворони на дорозі.

       Кар-кар-кар!

Авичок читання

На все горло розкричались:

       Кар-кар-кар!

 

Шишка  впала – не розбилась,

Шишка в трави закотилась.

Наша Шура в ліс пішла,

Але шишки не знайшла.

Принесла вона додому

Лише радість, лише втому.

 

Мишеня у нірку чорну

Притягло трубу підзорну.

Ми тепер собі з нори

Всі побачимо двори.

І угледимо здаля –

Де той клятий кіт гуля.

 

Скрекоче сорока сороці:

       А я у сорочці сорочій!

Сорока сороці скрекоче:

       А в мене яєчко сороче!

 

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

Лис лисички ніс із лісу.

 

Бук бундючивсь перед дубом,

Тряс над дубом бурим чубом.

Дуб пригнув до чуба бука –

Буде букові наука.

 

Обережний  хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг додому лісом лис,

Шелестів над лисом ліс.

 

Наш перепел підпадьомкає.

       Підпадьом, підпадьом!

Та ще не випідпадьомкався.

 

Рак-татусь приніс з крамниці

Раченятам годівниці.

 

Біля баби баба сіла.

Баба бабі бубоніла.

Бубоніла з півгодини

Баба бабі про новини.

 

Ще дощ іде, періщить злива,

Щенятко вимокло, як хлющ.

А щиглик щебетун щасливий,

Щебече, пурхнувши на кущ.

                      Н. Забіла

 

Ти, малий, скажи малому,

Хай малий малому скаже,

Хай малий теля прив’яже.

 

Ой був собі коточок,

Украв собі клубочок

Та й сховався у куточок.

На город заліз гарбуз, у землі засів,загруз.

Налетіла враз гроза й намочила гарбуза.

Зморщив лоба той гарбуз:

«Ох забув узять картуз…»

 

Запитала мишка мишку:

       Ти чого погризла книжку?

Мишка їй відповідала:

       Їжі іншої не мала.

                        В. Каліна

 

На річці серед мілин

Збудував собі лин млин.

Гріло сонце мілину,

І дрімалося лину

У млині на мілині.

А як млин?

А млин як млин:

Теж дрімав серед мілин.

                         М. Заєць

 

 

1.    Чистомовки

 

Ічка-ічка-ічка – біжить глибока річка.

Єчки-єчки-єчки – знесла качечка яєчки.

Чат-чат-чат – виводить каченят.

Чить-чить- чить – плавати  діточок  вчить.

Ічці-ічці-ічці – пливуть разом всі по річці.

 

Ець-ець-ець – подув сильний вітерець.

Ить-ить-ить – в небі синяя блакить.

Ає-ає-ає – осінню вже повіває.

Лі-лі-лі – відлітають журавлі.

Ок-ок-ок – зібрались діти на урок.

 

Ок-ок-ок – повзе маленький жучок.

Ко-ко-ко – діти п’ють молоко.

Ки-ки-ки – гуляють веселі малюки.

Ик-ик-ик – радісно сміявся Петрик.

Ку-ку-ку – бабуся заволікає нитку.

 

Ла-ла-ла – бігла річка край села.

Ля-ля-ля – на вербі зелене гілля.

Та-та-та – спіймала Марта кота.

Тя-тя-тя – треба довести справу до пуття.

Ду-ду-ду− незабаром у цирк піду.

Дю-дю-дю – зустрів дядечко суддю.

Са-са-са – вкусила песика оса.

Ся-ся-ся – поспіла малина уся.

 

Да-да-да – смачна у джерелі вода.

Ди-ди-ди – дай напитися води.

Жа-жа-жа – діти злякались вужа.

Жи-жи-жи – ти мені допоможи.

 

Ба-ба-ба – над ставком росте верба.

Бу-бу-бу – доглядаємо вербу.

Бі-бі-бі – сидить пташка на вербі.

Би-би-би – сорока полетіла з верби.

Бу-бу-бу -  дуже любимо вербу.

 

Жа-жа-жа – діти знайшли вужа.

Жі-жі-жі – ну й слизькі ці вужі.

Жи-жи-жи – з нами в ліс біжи.

Жа-жа-жа – випусти у ліс вужа.

 

Ча-ча-ча – звірі грають у м’яча.

Ці-ці-ці – нападаючі − зайці.

Чу-чу-чу – вовк ударив по м’ячу.

Ця-ця-ця – судить гру у них вівця.

 

А-а-а – Мурчика нема.

Е-е-е – де наш котик, де?

У-у-у – малу мишку дожину.

І-і-і – спить наш Мурчик на печі.

И-и-и – сняться солодкі сни.

О-о-о – не будіть його.

І-і-і – тихо,мишки, у норі.

 

Чи то лис, чи то ліс,

Чи то кинь, чи то кінь,

Чи то кит,чи то кіт –

Звуки путати не слід.

Гулі, гулі –

Такі очі, як моргулі,

Чинки, чинки –

Такі очі, як починки.

Чата, чата –

Такі очі,як горщата.

 

Че-че-че, че-че-че –

Бабуся калачі пече.

Ча-ча-ча,ча-ча-ча –

Дай, будь ласка, калача.

Чі-чі-чі, чі-чі-чі –

Їж смачненькі калачі.

 

Ля-ля-ля – вкрило снігом всі поля.

Ма-ма-ма – зайчику їжі вже нема.

Ок-ок-ок – забіг він у садок.

Ри-ри-ри – щоб погризти кори.

Ок-ок-ок – зайчик побіг у лісок.

Сі-сі-сі – раді зайчики усі.

Ма-ма-ма – скоро кінчиться зима.

На-на-на – прийде радісна весна.

 

Рі-рі-рі – що ти бачиш угорі?

Рю-рю-рю – бачу ясну зорю.

Рі-рі-рі – що ще бачиш угорі?

Ря-ря-ря – небо синє, як моря.

Рі-рі-рі – ще що бачиш угорі?

Ра-ра-ра – з комарами мошкара.

 

Ище-ище- ище – подув холодний вітрище.

Гу-гу-гу – всі дерева у снігу.

Ок-ок-ок – не чути голосу пташок.

Еву-еву-еву – стука дятел по дереву.

 

Щу-щу-щу, щу-щу-щу !

Ми пішли на площу.

Ощ-ощ-ощ, ощ-ощ-ощ!

Тут якраз почався дощ.

Щу-щу-щу, щу-щу-щу!

Всі сховались від дощу.

Му-му-му, му-му-му!

Повернулися додому.

Ли-ли-ли, ли-ли-ли!

Дуже раді ми були.

 

Ра-ра-ра -  дуже рада дітвора.

Арк-арк-арк – ми поїдем в зоопарк.

Ро-ро-ро – доберемось на метро.

Ру-ру-ру – в зоопарку кенгуру.

Ру-ру-ру – риє кріт собі нору.

Ру-ру-ру – заєць обдира кору.

Ра-ра-ра – закінчилася в нас гра.

 

Ан-ан-ан – дме холодний вітрюган.

Це-це-це – сипле сніг прямо в лице.

Ло-ло-ло – снігом землю замело.

Ля-ля-ля – стала білою земля.

Лі-лі-лі – ось замети чималі.

Уха-уха-уха – щипа мороз ніс і вуха.

Імо-імо-імо – до хати біжімо.

 

                      Одуд

       Ду-ду-ду , чі-чі-чі…

Де ночуєш ти вночі?

       Чі-чі-чі, ду-ду-ду…

Я ночую у саду.

       Ду-ду-ду, чі-чі-чі…

Од садка віддай ключі.

       Чі-чі-чі, ду-ду-ду!

Загубив і не знайду.

             А. М’ястківський

3. Артикуляційні вправи. Фонематична зарядка.

 

 − Як гуде джміль?

− Прилетів комарик.

− Дмухнемо на кульбабку.

− Панує тиша.

 

       Як плаче немовля? (У-а!)

       Як мама колише дитину? (А-а!)

       Як тато забиває цвяхи? (Тук-тук!)

       Як каже бабуся, коли внуча замурзалось? (А-я,я-й!)

       Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?

 

Вправа  «Водолаз»

На рахунок 1 - 5 вдихнути повітря, затримати дихання і повільно видихнути.

 

«Цокання» язиком у ротовій порожнині.

Набравши повітря, як найдовше тричі вимовити слово «ні» з поступовим видихом.

 

«Маятник» − ротик відкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої.

 

Запросили тишу: ц-ц-ц.

Вітерець у лісі: ш-ш-ш.

Прилетіли птахи: шук-шук-шук.

Заспівав соловей: тьох-тьох-тьох.

Тануть бурульки: кап-кап-кап.

Дзюркоче вода у струмочку: дз-дз-дз.

 

-         Як капає дощик?(Кап-кап-кап)

-         Як гуркоче грім? (Гр-гр-гр)

-         Як гуде машина? (Гу-у-у)

-         Як дзижчить комар? (Дз-дз-дз)

-         Давайте надуємо кульку.

 

Жук літає угорі і дзижчить…(жу-жу-жу)

Вуж сховався у норі і шипить…(шу-шу-шу)

Шелестить трава…(ша-ша-ша)

Пилка дзенькає…(дза-дза-дза)

Краплі падають…(дзень-дзень-дзень)

Повний звуків день!

 

Так колесо свистить пробите…(с-с-с)

Сичить гусак старий сердитий…(с-с-с)

Вода тече, співає в кранику…(с-с-с)

Свистить завжди окріп у чайнику…(с-с-с)

 

4.    Ігри

 

Гра «Доповни склад»

Читайте, доповнюйте склади:

Мали…(на), лимо…(ни), яблу…(ка), полуни…(ця), вино…(град), абрико…(си), виш…(ні), гру…(ші), пер…(сик), порі…(чки), сли…(ви).

 

Гра  «Дощик»

Читання (хорове) декілька разів у різному темпі та з різною силою голосу:

        Ой чук, чук,чук

Ой чук,чук, чук,

Наловив дід щук!

А бабуся пліточок –

Годувати діточок,

А бабуся карасиків –

Годувати Тарасиків,

А бабуся окунців –

Годувати молодців!

 

Гра «Добери риму»

Дощику - …(борщику, горщику).

На вербі - …(комарі).

Нам - …(комарам).

Дубочку - …(садочку).

Їжачок - …(павучок).

Розбився - …(полився).

Дійницею - …(пшеницею).

Ліс - …(дрізд).

Весна - …(красна).

Ласка - …(казка).

Бочка - …(дочка).

Свічка - …(пічка).

Позирала - …(завивала).

Робити - …(оксамити).

Мила - …(позолотила).

Мала - …(помалювала).

 

Гра «Бджілки»

Самостійне, напівголосне читання тексту учнями.

 

Гра «Рибки»

Читання мовчки.

 

Гра «Знайди «зайве» слово»

Ліс, лисичка, лісочок, лісовий.

Котик, кіт, кит, котячий.

 Дуб,дубочок,зуб, дубовий.

Вода, водичка, підводний, водій, водяний.

Мило, милуватися, мильниця, милитися, мильце.

Гуси, гусячий, гусінь, гусак, гусятниця.

 

Гра «Знайди пеньок»

У таблиці записано однакові слова, а поміж них – таке, що відрізняється тільки однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд. За цей час вони мають знайти це слово, тобто «пеньок».

Рік, рік,ріг, рік.

Мишка, миска, мишка, мишка.

Носити,носити, носити, косити.

 

Гра «Утвори за зразком»

Зірка – різка, ланка -…(канал), курча - …(ручка), вікно - …(вінок), трос - …(сорт), кіно - …(коні), літо - …(тіло), наша - …(шана), пилка - …(липка).

 

Гра «Блискавка»

Казка, каска, казка, казка, казка.

Дубочки, дубочки, зубочки, дубочки, дубочки.

Мив, мив, мив, лив, мив.

Коса, коза, коса, коса,коса.

Сам, сам, сам, сам, сом.

 

Гра «Доповни речення»

Учитель промовляє речення. Діти доповнюють його, додаючи по одному слову.

Жовтіють дерева.

Восени жовтіють дерева.

Восени жовтіють дерева у лісах.

Восени жовтіють дерева у лісах і парках.

 

Гра «Знайди пару»

Менше говори,…               а лихих стережись.

Узявся за гуж - …              хто від роботи біжить.

Важко тому жить…           а більше діла роби.

З добрими дружись,…      не кажи, що не дуж.

 

Гра «Дощ, дощик, сонце»

«Дощик» - напівголосне хорова читання (пошепки).

«Дощ» - голосно, швидко.

«Злива» - голосно,скоромовкою.

«Сонце» - читання мовчки.

 

Гра «Збери прислів’я “

-         Прочитай прислів’я і поясни їх значення.

СЛОВА   ЗЛОЖИТЬСЯ   МОВА   ДО   СЛОВО

(Слово до слова – зложиться мова.)

ВІД   ДОБ   РО   ГО   СЛО   ВА   І   ЛІД   РОЗ   МЕР   ЗА   Є

(Від доброго слова і лід розмерзає.)

 

Гра «Диктор телебачення»

Читаючи вірш (текст), періодично відривають погляд, щоб поглянути на глядача.

 

Гра «Земля – небо»

За командою «земля» −діти нахиляються до книжки і читають. За командою «небо» піднімають голови вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» − учні очима знаходять, де вони припинили читати.

 

Гра «Шифрувальники»

кодме                          ленк                                рошикий

кидало                        апил                                тіжов

исгу                            лкаібдж                           ленийзе

коолмо                       неся                                 оклист

(гуси)                         (бджілка)                         (листок)

 

Гра «Буксир»

Пара з «сильнішого» і «слабшого» учня. «Сильніший» учень веде у читанні, а «слабший» намагається досягнути темпу читання «сильнішого» учня.

 

Гра «Заєць – вовк»

Учні читають парами («заєць» утікає, «вовк» намагається його наздогнати).

 

Гра «Актори»

Прочитати здивовано, злякано, задоволено, тривожно.

 

Гра «Не перерви ланцюжок»

Читання тексту учнями «ланцюжком» по одному реченню.

 

Гра «Складіть слово»

Скласти слово з перших складів слів.

Бавились, янтар. (Баян)

Піраміда, акція, німий,нова. (Піаніно)

Скеля – ля – е + рип + ка. (Скрипка)

Диня, тисяча, насип.(Дитина)

 

Гра «Читає Незнайко»

Учитель читає речення, навмисне припускаючись помилок. Учні мають знайти речення і прочитати його правильно.

 

Гра «Зоряна година» («Конструктори»)

Із літер слова «зафарбувати» скласти слова. (Фарба, вата, зуб, фари, зубр…)

«Електростанція» − лак, танці, роса, тост…

 

Гра «Гусениця»

Роз’єднайте слова, прочитайте прислів’я. Поясніть їх значення.

Хтонежалієприроду,тойшкодитьсамсобі.

Природаодномумати,другому – мачуха.

 

 

 

Гра «Хвиля»

Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читає так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.

 

Гра «Дуель»

Групи ставлять запитання одна одній за змістом вірша (казки, оповідання).

 

Перетворіть загадки на прислів’я.

У вогні не горить,у воді не тоне. (Правда)

(Правда у вогні не горить, у воді не тоне.)

Мовчить, а сто дурнів навчить.

(Книга)

(Книга мовчить, а сто дурнів навчить.)

На вагу не зважиш, на базарі не купиш.(Розум)

Що їсть без зубів? (Совість)

 

Складіть прислів’я з поданих слів.

Дружись, добрим, з, стережись, а, лихих.

Гроші, за, розуму, купиш, не.

Лисиця, служила, не, доки, вовкові, кожуха, позбулася.

Осла, коня, не, з, беде.

 

Гра «Засічка – кидок»

За командою «кидок» всі діти починають напівголосно читати текст. За командою «засічка» − зупиняються і олівцем відмічають останнє прочитане слово. У такий спосіб читають ще раз. Під час повторного читання діти переко-нуються, що прочитали більший обсяг – «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже щоразу результати покращуються.

 

Гра «Півник п’є водичку»

Учитель каже:

       Півник п’є водичку! – учні читають.

Учитель каже:

       Півник напився водички! – учні піднімають голови.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар